Voorbereiding en verhuizing - Reisverslag uit Cuijk, Nederland van Nicolette Hendriks - WaarBenJij.nu Voorbereiding en verhuizing - Reisverslag uit Cuijk, Nederland van Nicolette Hendriks - WaarBenJij.nu

Voorbereiding en verhuizing

Door: Nicolette Hendriks

Blijf op de hoogte en volg Nicolette

13 Januari 2016 | Nederland, Cuijk

Het lijkt nog niet zo lang geleden, maar een half jaar terug begon het geregel voor mijn buitenlandstage in Leuven. Ik was al twee keer eerder naar Leuven gegaan, voordat ik mijn keuze maakte dat ik ook daar wilde gaan studeren. De eerste keer was vorig jaar met Oud en Nieuw, toen werd het dus 2015. Ik heb niet eens veel van de stad gezien, alleen het centrum in het donker, maar ik vond het prachtig. De oude, hoge huizen die zoveel karakter uitstralen en geschiedenis uitademen. Dit was de reden dat ik graag terug wilde, wat ik ook deed. Afgelopen zomer ben ik samen met een vriendin drie dagen op vakantie geweest in Leuven waar we veel gewandeld, gegeten en gedronken hebben. De stad zit vol met restaurants en kroegen waar je je 's avonds uitstekend kan vermaken. Leuven is een België een grote studentenstad. Helaas waren de studenten in de zomer weg, maar het uitgaan hebben we zeker beleefd als ware studenten. Kortom: ik had een top vakantie gehad in deze mooie stad waar ik nog lang niet genoeg van had gekregen. Ik wilde terug, meer zien, doen, leren en ontdekken van de omgeving en de mensen daar. Zodoende kwam ik erbij dat Leuven DE stad was voor mij.

Een aantal maanden terug begon het geregel dan echt. Dan bedoel ik niet alleen saaie, maar oh zo belangrijke papierwerk. Nee, ook dingen als het vinden van een kamer en het kopen van spullen voor als je op jezelf gaat wonen. Ik woon thuis en ga nu voor het eerst het huis uit. Ook ben ik de oudste thuis, waardoor dit nieuw en extra spannend is voor ons gezin. Gelukkig had ik in de zomervakantie veel gewerkt en gespaard, want wat is het toch duur om op kamers te gaan! Dingen als kookspullen, handdoeken, verzorgingsproducten, schoonmaakmiddelen en meubels moeten gekocht worden om te zorgen dat je daar kan leven zoals je thuis leeft: comfortabel, maar op kamers ook vooral praktisch. Dus dat betekende dat ik mocht gaan shoppen (feest voor mij). Zo ging ik met mijn moeder een dagje naar de Ikea om daar een kast en kookgerei te halen en hebben we boodschappen in Duitsland gedaan waar ik al wat eten heb gekocht. Dat is daar stukken goedkoper dan hier, zo bespaar ik weer geld. Het idee dat ik op mezelf ga wonen vind ik echt leuk en spannend. Het is dan ook nieuw, maar ik moet echt gaan wennen aan die nieuwe situatie. Alleen al het feit dat ik zelf boodschappen moet doen, moet koken en voor mijn was moet zorgen. Niet dat ik dat erg vind, dat hoort er nou eenmaal bij. En het geeft me de gelegenheid om te eten wat ik wil, nieuwe recepten te proberen en vooral om echt te leren koken.

Terugkomend op het zoeken van een kamer. Hiervoor had ik me aangemeld op enkele sites waar ze kamers aanbieden, in België ook wel een kot genoemd. Na een tijdje vond ik een aantal kamers die aan mijn eisen voldeden. Hij moest namelijk een half jaar te huur zijn (de meeste verhuurders verhuren alleen met een jaarcontract), betaalbaar zijn, huisgenoten hebben, zodat ik mensen leer kennen en dicht bij het centrum zitten. Nadat ik een aantal kamers had gevonden, heb ik contact opgenomen met deze eigenaren. Bij een kamer kon ik al gauw komen kijken. Dus ik sprong met een vriendin in de auto en we zijn naar Leuven gegaan om de kamer te bekijken. We hebben er een leuk dagje uit van gemaakt. Mijn kamer is 10 m2 met schouw, wastafel, een aantal meubels en een raam op de tuin. Of beter gezegd: op de onkruidhoop met barbecue. Dat wordt feest in de zomer. Al gauw mailde ik de eigenares met het nieuws dat ik de kamer wilde nemen.

Bijna een maand geleden, 22 december, ben ik met mijn vader naar mijn kamer gegaan om deze in te richten. De kast werd opgebouwd, het matras werd gesleept en mijn fiets werd in de onkruidhoop geplant. (Ik zal bij de foto's wat foto's van mijn kamer plaatsen.) Daarna heb ik hem de stad laten zien en hebben we een heerlijke, verse wafel gegeten. Dat kan bij mij, als wafelgek, niet ontbreken als ik een dagje daar ben. En dat zal ik binnenkort weer doen. De spanning stijgt want vrijdag (nu over twee dagen) verhuis ik officieel naar België toe. De laatste spullen worden dan verhuisd als mijn ouders (en broertje?) mij wegbrengen. Ik ben heel benieuwd hoe ik het er ga vinden en hoe mijn huisgenoten zijn!

Ik heb nu al geleerd waar ik allemaal aan moet denken als je zo'n grote stap maakt, wat je allemaal moet regelen, dus het regelen van kleine dingen als boodschappen doen moet helemaal goed komen. Binnenkort zal ik vertellen over mijn kleine avonturen daar.

  • 13 Januari 2016 - 13:15

    Kees-Jan:

    Zo te zien, ben je je al goed aan het voorbereiden en kan je een vliegende start in Leuven maken! Ik kom beslist een keer langs: ik laat het je weten!
    Veel plezier in je KOT!
    Kees-Jan

  • 13 Januari 2016 - 15:54

    Truus:

    Nicolette,
    Wat schrijf je leuk! Ik verheug me al op de volgende tekst.
    En ... wat heb jij een nette kamer. Blijft dat zo?

  • 13 Januari 2016 - 22:27

    Paul Moors:

    Nicolette,

    Ik heb je verhaal met plezier gelezen, heel boeiend. Ik kan het me goed voorstellen dat je het spannend vindt om het vertrouwde Cuijkse te verlaten en neer te strijken in Leuven. Je schrijft heerlijk vlot ( en als je voormalige leraar Nederlands doet me dat goed). Ik ben ervan overtuigd dat je snel zult wennen in het Belgische en wens je daar dan ook een fantastische (studie)tijd toe. Laat nog eens wat van je horen en nogmaals heel veel succes.

    Groetjes,

    Paul Moors

  • 17 Januari 2016 - 19:57

    Ursula Hendriks:

    Wat een leuk verhaal, Nicolette! Het heeft even geduurd voordat ik wist hoe je alles kon lezen. Je hebt het afgelopen half jaar veel gedaan om goed voorbereid naar Leuven toe te gaan. Dat heb je allemaal prima gedaan! Nu ben je daar alweer 2 dagen. Wat gaat dat snel. Ik heb jouw kamer gezien en deze is klein maar leuk en gezellig. Hopelijk schrijf je snel over jou eerste dagen in Leuven.

  • 17 Januari 2016 - 21:15

    Nicolette Hendriks:

    Bedankt allemaal voor de leuke berichten! Ik hoop inderdaad dat mijn kamer netjes blijft, anders wordt hij wel heel klein met zijn 10 m2. Ik zal jullie op de hoogte houden en hopelijk nog vele leuke blogs schrijven.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nicolette

Voor mijn minor internationalisering ga ik een half jaar naar België toe naar de prachtige stad Leuven. Daar ga ik studeren en stagelopen voor mijn opleiding: lerarenopleiding Nederlands. In deze blog zal ik over dit avontuur vertellen. Veel leesplezier!

Actief sinds 12 Jan. 2016
Verslag gelezen: 182
Totaal aantal bezoekers 1366

Voorgaande reizen:

15 Januari 2016 - 01 Juli 2016

Leuven

Landen bezocht: